5 Logo’s

1. Esso

Een duidelijk logo, zonder poespas, tenzij je een ovale blauwe cirkel als poespas beschouwt. De combinatie blauw en rood is simpel, doch krachtig. Dit logo spreekt door zijn simpelheid en minimale speciale designkeuzes. Het lettertype is wat apart, maar dat is dan ook alles. Een prima logo.

2. HBO

Dit is een logo waar eigenlijk het enige bijzondere het cirkeltje in de O is. Misschien maakt dat het logo nou juist bijzonder. Minder is meer. Een fijne kleur, niet babyblauw, maar ook niet donkerblauw. Hierdoor is het geen kinderkleur, maar ook geen super serieuze kleur. En dat is belangrijk voor het imago van het merk, want als het bijvoorbeeld een knaloranje logo was geweest, was het imago anders geweest. Wat minder serieus en professioneel. Deze blauw straalt denk ik toch wat professionaliteit uit.

3. DHL

Rood op geel is altijd goed denk ik, mits het rode wel duidelijk een plek heeft. De typografie in dit logo is ‘vlug’ en door het leunen naar rechts wordt duidelijk dat het om vervoer gaat, of in ieder geval op ‘vooruit’ duidt. De streepjes aan weerszijden van de afkorting geven het geheel de ‘vlugheid’ mee. Door de letters is een lijn geel gelaten, wat het toch een wat flashier look geeft.

4. Oral B

Weinig  wat hier mis kan gaan denk ik. Een blauwe cylinder op z’n zij met uitgesneden witte letters. De typografie is simpel, duidelijk. De B heeft een soort halve verbinding terug naar Oral, wat het een geheel maakt, dus waardoor de B niet in z’n eentje staat. Erg licht logo, wat goed werkt voor een merk dat over verzorging gaat.

5. Subway

Sit logo vind ik niet zo mooi, misschien ook omdat ik niet helemaal begrijp waar de pijltjes voor staan. De combinatie wit geel is duidelijk, licht en de groene omlijning zorgt ervoor dat er geen tekst wegvalt. Maar dan die pijltjes. Wellicht heeft het te maken met het feit dat je er broodjes kan afhalen en dus verder kan gaan met je eventuele reis. Misschien is het een referentie aan de metro. Misschien is het pijltje van de Sub wel laag omdat Sub ook onder, betekent. Misschien heeft het pijltje van Way dan wel te maken dat je daarna je weg weer vervolgt. Uiteindelijk heeft het geheel wel een vlugge uitstraling. En dat is belangrijk voor een zaak waar je naartoe gaat om even gauw een broodje te halen.

Plaats een reactie